Ce sunt cititoarele OBD și cum funcționează?

cititoarele-obd

UN GADGET INDISPENSABIL PENTRU PASIONAȚII DE MAȘINI

Industriile auto și IT nu au avut niciodată atât de multe puncte de contact ca acum, așa că, pe lângă șurubelnițe, chei, legături din plastic, bandă adezivă, fluid de sticlă și uleiuri, cititoarele OBD devin din ce în ce mai mult o parte integrantă a echipamentelor entuziaștilor care au găsit ei înșiși în ambele ramuri.

Mașinile au devenit de mult computere pe roți, iar odată cu apariția vehiculelor electrice și cu eliminarea ultimei verigi care le-a dat identitatea lor mecanică brută, motorul cu ardere internă și părțile în mișcare din jur, s-au redus aproape complet la calculatoare de călătorie. În această tranziție, accesibilitatea și popularitatea cititoarelor OBD a crescut în ultimii ani, ale căror posibilități în contextul nostru au devenit foarte interesante, motiv pentru care am decis să parcurgem acest subiect în detaliu.

Standarde cimentate

Similar cu industria IT, industria auto este acoperită de standarde și ghiduri tehnice explicite, fie că este ceva mai simplu, cum ar fi dimensiunile anvelopelor, sau ceva mai complicat, cum ar fi diagnosticarea la bord.(OBD) și conectorul acestuia. Traducerea directă din limba engleză vă spune imediat despre ce este vorba de fapt – un sistem care permite diagnosticarea dispozitivelor aflate în vehicul. Conectorul OBD se află în prezent în versiunea sa OBD2, care a început să fie instalată în vehiculele destinate pieței americane încă din 1995, în timp ce a ajuns în Europa în 2001 pentru vehiculele pe benzină, iar în 2003 pentru vehiculele cu motoare diesel. Deși a fost creat în primul rând pentru a controla emisiile motorului, a devenit mult mai mult decât atât, atât pentru uz profesional, cât și pentru noi, simplii muritori.

Deși la început a fost de fapt folosită ca parte a unui mediu profesional, odată cu progresul tehnologiilor și dezvoltarea/descoperirea nevoilor pieței, a devenit curând disponibilă și pentru utilizatorul final. Desigur, astfel de cititoare industriale OBD încă există și oferă încă nemăsurat mai multe informații și modalități de control, precum cele de la Bosch sau Delphi, sau să spunem în contextul reglajului ECU ( Engine Control Unit ), mărci precum CMDFlash, Alientech, FC Technology și Magic Motorsports, ale căror dispozitive costă câteva mii de euro fiecare.

Standardul OBD și conectorul în sine sunt, în primul rând, cel mai des utilizate în scopul verificării stării sistemelor individuale din vehicul în timpul service-ului, adică colectarea datelor de la diferite ECU ( Unitate de control electronică).) unitate și interpretarea acesteia către utilizatorul final. Pot exista până la 80 dintre aceste sisteme ECU într-un vehicul modern astăzi și includ, de exemplu, sistemul airbag, sistemul audio, ABS, sistemul de control al motorului și altele asemenea. Fiecare dintre aceste sisteme reprezintă o unitate mai mică și trebuiau combinate într-o singură unitate mare, astfel încât să poată comunica și coordona între ele. Acest lucru a fost rezolvat prin utilizarea protocoalelor speciale ca parte a standardului OBD2, care este folosit tocmai în acest scop de conectare a acestor sisteme. Unul dintre ele este CAN-BUS (ISO15765), care este, de asemenea, cel mai modern dintre cele cinci protocoale de comunicație diferite pe care standardul OBD2 le poartă cu el.

Cititorele OBD sunt cel mai adesea situat sub volan, în zona din jurul pedalelor și este direct accesibil în majoritatea vehiculelor, în timp ce unii știu să-l ascundă în spatele panourilor de plastic, uneori chiar și în locul din jurul crestei centrale.

Dincolo de standardul hardware, avem caracteristici software care îl însoțesc, datorită cărora datele pot fi apoi interpretate în mod egal indiferent de modelul mașinii. Este vorba despre standardul SAE care definește PID-urile OBD ( Parameter Identification )., etichete de parametri predefinite) și datorită cărora de fapt cititoarele OBD pot funcționa la fel de bine pe Fiats sau BMW-uri fără probleme, cel puțin în acele funcții de diagnosticare de bază. Pe lângă acele funcții de bază și PID-uri și DTC-uri OBD generice (Coduri de diagnosticare a erorilor), cum ar fi lumina MIL „Check Engine”, există și unele unice/specifice producătorului și chiar și protocoale suplimentare non-OBD2 sunt utilizate. KWP2000, KW1281, KW72, KW82…) pe care practic fiecare producător de mașini le stabilește singur, iar aceleași sunt apoi folosite pentru diagnosticare „nativă” bazată pe soluții și specificații interne.

În contextul întreținerii sau modificării, conectorul OBD și o astfel de modalitate de a accesa sistemele ECU ale vehiculului folosind protocoalele sale vor fi mai mult decât suficient de bune pentru marea majoritate a cazurilor în care utilizatorul dorește să stropească ceva pe vehicul fără să se murdărească efectiv. Cititoarele OBD sunt folosite pentru a comunica cu vehiculul prin intermediul conectorului OBD, care este de obicei situat în zona dintre pedale și coloana de direcție. Pe de altă parte, au controlere speciale care permit comunicarea și conectarea la un computer, un telefon inteligent sau un alt dispozitiv OBD specializat. ELM327 este astfel unul dintre cele mai cunoscute microcontrolere utilizate pentru interpretarea la nivel scăzuta protocolului de interfață OBD și aduce o interfață mai simplă care vă permite să vă conectați la acesta prin UART cu ajutorul RS-232, USB, Bluetooth sau Wi-Fi. Primele două sunt cel mai des folosite în medii profesionale, cum ar fi dealerii de mașini de service și tuning , în timp ce celelalte două sunt una dintre cele mai comune metode de conectare pentru majoritatea modelelor comerciale de cititoare OBD. Acesta și variațiile sale similare se găsesc cel mai adesea în cititoarele OBD care sunt mai orientate către publicul larg și, în combinație cu software-ul de înaltă calitate, oferă utilizatorului un nivel ridicat de control asupra vehiculului.

De ce toate astea?

Chiar dacă conectorul OBD și cititorul care intră în el sunt în majoritatea cazurilor folosite pentru diagnosticarea rapidă a problemelor de pe vehicul și ștergerea mesajelor de eroare cauzate de acea problemă, prin obținerea acestui tip de acces la sistemele ECU ale mașinii, deschideți o dimensiune complet nouă a posibilității de reglare și monitorizare a parametrilor vehiculului dumneavoastră. De exemplu, este posibil să setați ca încălzitoarele lunetei să dureze mai mult decât valoarea nominală, ca lumina din cabină să rămână aprinsă mai mult odată ce închideți ușa, ca ștergătorul din spate să fie activat automat când îl puneți în marșarier, astfel încât să aveți o vedere mai clară prin sticlă sau că indicatorul de schimbare a indicatorului de direcție clipește de mai mult de trei ori în poziția sa intermediară atunci când îl activați temporar cu o jumătate de clic ușor. De asemenea, puteți monitoriza mai precis consumul vehiculului, care s-a dovedit a fi mai precis decât cel pe care ne-a raportat computerul de bord din autovehicul, pentru a măsura accelerația exactă de la 0-100 km/h pe baza vitezometrului mașinii sau a distanței de oprire a acestuia. Toate acestea reprezintă doar o fracțiune din posibilități, deoarece acestea depind de fapt de însăși calitatea aplicației și a cititorului OBD. Un număr bun de aplicații mobile pentru cititoarele OBD oferă astfel de posibilități prinacțiune cu un singur clic cu ajutorul unui script care modifică valorile necesare în ECU-ul sistemului vehiculului însuși. Ca o alternativă la aceasta, există și opțiunea așa-numitei proceduri de codare / codare lungă , în care modificați / setați manual valorile în funcție de ceea ce doriți să activați / modificați. Aceasta este o procedură oarecum mai complicată doar din motivul că, în funcție de producător, model și echipament al vehiculului, există o mulțime de coduri diferite care activează anumite lucruri, așa că în primul rând trebuie să găsiți aceste valori și să fiți sigur că ceea ce faci este corect. Rareori un cititor OBD comercial în combinație cu propriul software sau cu un software terță parte acceptă deloc această funcție, de obicei trebuie plătit suplimentar.

cititoarele-obd

Cu ajutorul cititorului Bluetooth OBD și al aplicației mobile OBD de pe telefonul mobil, puteți monitoriza parametrii mașinii în timp real.

Ați putea avea același lucru dacă instalați un fel de sistem multimedia Android specific auto aftermarket, unde apoi pur și simplu descărcați aplicația mobilă OBD din magazinul Google Play, o conectați la un cititor OBD și obțineți astfel citiri și control printr-un ecran mare în locul unui telefon mobil.

Deși majoritatea dintre voi veți efectua toate aceste acțiuni prin intermediul unui telefon mobil conectat la un cititor OBD, destul de des veți vedea că cititoarele OBD sunt menționate în contextul instalării unei soluții multimedia aftermarket cu ecran tactil, bazată pe sistemul de operare Android, în vehicul, unde producătorii înșiși oferă adesea cititoarele OBD ca echipament suplimentar la achiziție. De ce? Deoarece este un sistem Android, are opțiunea de a descărca aplicația mobilă OBD prin magazinul Google Play, care poate fi apoi conectată la cititorul OBD prin Bluetooth și poate afișa în timp real diferite date despre vehiculul dvs. pe ecranul multimedia central mare. De fapt, aceeași experiență ca pe un telefon mobil, doar că mai clar și livrat într-o formă cumva mai rece .

Dintre cititoarele OBD fără fir de calitate superioară, care în majoritatea cazurilor sunt aproape întotdeauna Bluetooth , de exemplu, am avut două modele de adaptoare OBD prosumer care sunt, de asemenea, cele mai populare printre utilizatori – Carista și OBDEleven.

Cititorul OBD de la Carista este ceva mai ieftin și vă va costa în jur de 20 de euro, dar de aceea licența pentru aplicarea sa nu este o singură dată, ci vă va costa în jur de 35 euro anual. Acesta este motivul pentru care ne-am înclinat personal mai mult spre OBDEleven, care este, desigur, mai scump la început (cititorul costă în jur de 40 de euro), dar de aceea licența ta este unică și costă în jur de 25 de euro. Dar, pe de altă parte, OBDEleven acceptă oficial doar vehicule din concernul VAG, deși l-am rulat pe alte mașini fără probleme, dar cel mai probabil acele funcții mai avansate și PID-uri OBD specifice anumitor producători și modele de vehicule nu vor fi disponibile dacă nu este un vehiculul VAG în cauză. Ce-i drept, trebuie să recunoaștem că cel mai mult ne-a deranjat cu acest duo faptul că nu obții întreaga funcționalitate a aplicației atunci când cumperi un adaptor.

Acesta este modul de operare al celor mai multe cititoare OBD achiziționate. Un pic obraznici avand in vedere ca adaptoarele lor nu sunt o investitie mica la inceput, in timp ce in ultimul timp am observat ca din cand in cand pe piata soseste un model nou, unele dintre ele chiar arata ca spin-off ale modelelor existente. Sunt șanse mari să aibă același furnizor en-gros care le vinde o soluție identică (Viecar și Fixd de exemplu Caristi), cu aspectul carcasei și conținutului (același microcontroler), iar apoi pe deasupra își creează propria lor. aplicație și câștigați bani în plus aici.

Pe de altă parte, OBDEleven s-a dovedit a fi mai bogat în funcții în comparație cu Carista, care oferă câteva scripturi gata făcute și o opțiune de scanare / curățare a erorilor. De exemplu, OBDEleven vă oferă opțiunea de a face codarea lungă pe care am menționat-o și, printre altele, oferă o mână de scripturi gata făcute pentru ajustarea anumitor setări în vehicul, precum și o perspectivă mult mai detaliată a întregii mașini, erori, sisteme ECU și informații generale. Deși va trebui să cumpărați o licență mai avansată pentru aproape toate scripturile pe care le oferă, puteți colecta credite (zilnic pentru utilizarea aplicației, obțineți una gratuit) și apoi să le utilizați pentru a debloca individual scriptul și setarea dorită. pentru a schimba, în timp ce Carista de obicei nu vă permite să faceți altceva decât să scanați și să verificați erorile, dar de aceea îl puteți utiliza cu o terță parte în aplicații mobile OBD, despre care vom vorbi puțin mai târziu.

Din restul modelelor mai populare și mai bune de cititoare OBD, am dori, de asemenea, să evidențiem BlueDriver, al cărui preț este de aproximativ 100 de euro, și BAFX, care este mai accesibil la aproximativ 25 de euro, dar ambele sunt puțin mai greu de obținut.

Câțiva dintre voi care poate ați întâlnit deja cititorii Bluetooth  OBD se întreabă probabil de ce îi menționăm chiar și pe frații lor mai scumpi, când același lucru poate fi obținut de pe eBay pentru un preț de aproximativ 10 euro.  Așa cum tinde să fie în orice caz „câți bani dai atâta face”, cititoarele OBD generice rareori oferă capabilitățile modelelor mai dovedite de cititoare OBD. Am primit unul dintre aceste generice și, deși a fost promovat ca un cititor OBD bazat pe chipset-ul ELM237, este de fapt o copie mult mai puțin capabilă a acelui microcontroler, care este de fapt principala lor problemă. Astfel de cititoare OBD generice nu sunt de acord cu toate posibilitățile pe care le oferă o aplicație mobilă OBD mai avansată și mai dovedită, deoarece hardware-ul și software-ul sunt dezvoltate mână în mână. În primul rând, principala problemă aici este că lipsesc anumite standarde de comunicare și comenzi pentru a executa anumite comenzi, care se referă în principal la PID-uri OBD non-standard. Cele mai multe astfel de cititoare OBD generice nu vor funcționa conform așteptărilor, având în vedere ceea ce oferă aplicația în sine.

Dezvoltatorul uneia dintre cele mai cunoscute aplicații de citire OBD, inCarDoc, a scris chiar și un articol de blog despre cum să recunoască astfel de copii generice. Ele pot fi identificate printr-o adresă MAC hardware specifică care este aparent foarte generică, mai degrabă decât unică, pe care îl puteți afla conectându-vă la un cititor OBD prin aplicația mobilă OBD, deoarece de obicei listează numele și adresa MAC ale OBD-ului. De asemenea, puteți utiliza aplicația mobilă „ELM327 Identifier” pentru a scana ce comenzi suportă cititorul OBD respectiv, iar pentru copii este de obicei un număr foarte mic. Un alt detaliu care le dezvăluie este numele dispozitivului Bluetooth predefinit , unde astfel de copii au adesea un nume generic „OBDII” sau „ELM327 v2.1”.

Din păcate, puteți face toate aceste verificări doar odată ce obțineți cititorul OBD, dar există modalități de a le detecta chiar înainte de achiziție în sine. Dacă vedeți pe cineva care vinde cititoare OBD sub numele versiunii de firmware , cum ar fi „v2.1”, sau, în general, un alt nume foarte generic, acestea sunt în cele mai multe cazuri semi-funcționale. Modelele care se ascundeau sub numele „v1.4” și „v1.5” erau chiar solide în contextul copiilor, dar după aceea totul s-a prăbușit, în timp ce versiunea oficială actuală a firmware -ului pentru microcontrolerele originale ELM327 este v2.2. De fapt, rareori veți vedea pe cineva care vinde un cititor OBD legitim care face publicitate folosind numele ELM327.

După cum am menționat, problema cu aceste copii și ceea ce am experimentat noi este că un număr bun de caracteristici nu funcționează corect sau nu funcționează deloc. Un număr mare de aplicații mobile OBD nu se vor conecta deloc la ele, chiar dacă, să zicem, sunt asociate cu succes la Bluetooth și setările telefonului mobil în sine. În unele cazuri, schimbarea smartphone-ului poate ajuta la conectare, cel puțin în cazul nostru a fost, evident că versiunea mai nouă a sistemului de operare nu i se potrivea. Când linia este trasă, ținând cont de faptul că piața adaptoarelor OBD este aglomerată cu diverse copii ale modelelor care au un număr foarte mic de funcții/protocoale/comenzi de comunicare activate, suntem de părere că merită cu siguranță să mergem după puținele modele mai scumpe, dar dovedite de cititoare OBD, pentru că așa cum a spus CEO-ul Nvidia, Jensen Huang, simplu – „Funcționează pur și simplu”.

cititoarele-obd

Aplicația mobilă Torque OBD este una dintre cele mai populare de pe piață și oferă o mulțime de opțiuni, inclusiv monitorizarea/înregistrarea parametrilor de funcționare ai vehiculului, iar versiunea avansată costă doar 5 euro pe magazinul Google Play.

Aplicația mobilă CanZE OBD este destinată vehiculelor electrice Renault, dar având în vedere că această piață este încă la început în acest sens, încă nu oferă un nivel ridicat de gestionare cu excepția monitorizării consumului, tensiunii celulei și a altor informații legate de acumulator și drive, cu o interfață destul de neatractiv, iar situația este similară cu alte vehicule electrice

Simbioză indispensabilă

Și în timp ce modelele puțin mai specifice de adaptoare OBD în ceea ce privește prețul, fiabilitatea și capabilitățile vin cu propriile aplicații, aveți la dispoziție un număr mult mai mare de aplicații mobile din care să alegeți. Având în vedere că totul este în mare parte standardizat, motiv pentru care numărul de astfel de aplicații este mare, astfel de adaptoare OBD pentru consumatori pot funcționa și cu terți fără probleme. Aplicații mobile OBD pe care le puteți găsi în magazinele Google Play sau Apple App. Doar câțiva producători își blochează adaptoarele destul de rău, de exemplu OBDEleven folosește propriul protocol criptat pentru comunicarea cu smartphone-ul, așa că nu îl veți putea folosi cu alte aplicații. Dar de aceea cititoarele OBD al Carista funcționează fără probleme cu cele mai populare aplicații mobile pentru comunicare și control prin intermediul cititorului OBD, iar unele dintre ele sunt  Torque, inCarDoc și Car Scanner. Deținem noi înșine versiunile mai avansate ale acestor aplicații și de multe ori sărim între ele în funcție de ceea ce avem nevoie, unele o fac mai bine decât altele, unele au opțiuni pe care altele nu le au și în combinație cu cititorul OBD al Carista, nu l-am mai avut până acum fără probleme. Aceste aplicații mobile OBD funcționează și cu modele generice de adaptoare OBD bazate pe o copie a microcontrolerului ELM237, dar rețineți, așa cum am menționat anterior, că multe dintre funcțiile oferite de aplicație, cel mai probabil, nu vor funcționa corect sau deloc în combinație cu astfel de cititoare OBD . Interesant este că și aplicația mobilă OBD a Carista funcționează cu cititoarele OBD de la terți , dar nu am recomanda cu adevărat acea combinație, pentru că în măsura în care am avut ocazia să citim experiențele altora, nu totul merge foarte bine, ceea ce ne readuce în avantajul de a potrivi hardware și software.

În orice caz, dacă sunteți interesat să aveți acest gadget în mașină, în opinia noastră, cea mai bună soluție este să cumpărați un cititor OBD dovedit care acceptă aplicații mobile OBD de la terțe părți și, de asemenea, să cumpărați unul descărcat dintre ele (de obicei, simbolul cifrele sunt în discuție) sau, eventual, utilizați aplicația mobilă originală care a fost realizată pe baza acelui cititor OBD, adică dacă există și dacă funcțiile sale vi se potrivesc.

Va fi interesant de văzut în ce direcție se vor îndrepta toate acestea în contextul vehiculelor electrice, dacă vom câștiga potențial controlul asupra sistemului de acționare al vehiculului în sine, poate că vom putea să le  controlăm interfața ca un fel de computer. Momentan, situația nu este cea mai bună, am avut ocazia să încercăm unele dintre aplicațiile mobile OBD existente ca parte a unor vehicule electrice (LEAF și ZOE), și deși cititoarele OBD funcționează fără probleme, niciunul dintre OBD-urile existente aplicațiilor mobile cu nume cunoscute funcționează așa cum ar trebui, de fapt nu funcționează deloc, dar este necesar să se recurgă la aplicații specializate pe care utilizatorii înșiși le-au realizat special pentru unele modele. De regulă, nu veți primi nimic în afară de câteva informații despre acumulator și unitate, eventual câteva setări de bază, cum ar fi cele pentru uși, lumini și ferestre. Credem că va dura ceva timp până când aplicațiile mobile OBD existente vor fi interesate de această parte a pieței și presupunem că problema este de a comunica/afla de la producător PID-urile exacte.

Vezi și

peugeot-5008

Peugeot 5008 și 308 facelift

Continuând ascensiunea către categorii mai luxoase, Peugeot prezintă un nou SUV din segmentul D care își propune să devină principalul vehicul cu șapte locuri din categoria sa. De asemenea, brandul francez introduce pe piață o versiune reîmprospătată a modelului său cel mai de succes 308.

Trimite mesaj
Bună ziua! Cu ce informații vă putem ajuta?
Call Now Button