BMW Art Cars: 40 de ani

BMW-Art-Cars

ARTĂ ÎN MIȘCARE

Andy Warhol, Jeff Koons, Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein sunt doar câțiva dintre artiștii plastici de renume mondial care și-au transferat viziunile animalelor de companie din metal pe patru roți. Și, timp de patru decenii, colecția BMW a adunat cele mai multe astfel de nume mari.

O mașină ca pânză? Ca parte a colecției BMW Art Cars, unii dintre cei mai faimoși artiști ai lumii transformă de 40 de ani mașinile producătorului bavarez în adevărate opere de artă în mișcare.

Ideea inițială a colecției, designul unei mașini din mâinile unui artist, aparține colecționarului și pilotului de curse francez Herve Poulain, care a reușit să-i convingă pe responsabilii din departamentul BMW Motorsport, în primul rând pe directorul de atunci Jochen Neerpasch, să preia acest proiect și să pună în mișcare o poveste de succes care durează timp de patru decenii.

CSL-ul lui Calder conduce povestea

Alexander Calder a fost primul care a spart gheața transformând BMW-ul de curse 3.0 CSL al lui Poulain într-o operă de artă, iar francezul și-a dus creația la legendara cursă de anduranță de la Le Mans în 1975, unde mașina sa de competiție a devenit instantaneu favoritul mulțimii. De atunci, a început o călătorie de patru decenii, iar exponatele colecției BMW Art Car de până acum includ lucrări ale unor artiști celebri precum Frank Stella, Roy Liechtenstein, AR Penck, David Hockney, Jenny Holzer, Jeff Koons, dar probabil cel mai faimos exemplu este cu siguranta modelul M1 din 1979, pictat de celebrul Andy Warhol.

Fiecare dintre exemplele pictate, indiferent dacă este un model de curse sau de serie, simbolizează o anumită perioadă de timp și reprezintă un fel de oglindă a dezvoltării culturale și istorice a artei, designului și tehnicii. De-a lungul anilor, creațiile în mișcare ale BMW au devenit creații recunoscute și extrem de căutate, precum și numeroase expoziții în muzee renumite din întreaga lume, precum Luvru din Paris, Academia Regală din Londra, Muzeul Whitney de Artă Modernă din New York, confirmă că sunt cu adevărat opere de artă.Palazzo Grassi din Veneția, Muzeul Powerhouse din Sydney sau Muzeele Guggenheim din New York și Bilbao.

BMW-Art-Cars

Koons, deocamdată, este ultimul

De-a lungul anilor, au fost create 17 creații din programul BMW Art Car, regizate de tot atâtea artiști. Ultima lucrare, BMW M3 GT2 pictat (care a concurat la 24 de ore de la Le Mans în 2010), a fost creată în urmă cu cinci ani de Jeff Koons. Astăzi, operele de artă ale americanului aduc sume record la licitații, iar Koons este, desigur, cunoscut publicului larg pentru căsătoria eșuată cu un alt „artist” – diva porno italiană de origine maghiară, Ilona Staller.

Din 2006, vizitatorii au putut vedea colecția completă a acestor opere de artă în mișcare în Muzeul BMW din München, iar multe exemple au fost în turnee în Asia, Rusia, Africa, India, SUA și Mexic. În viitor, aceste lucrări speciale pe patru roți vor fi prezente și la expozițiile internaționale, simbolizând legătura dintre artă și tehnologie, iar casa colecției complete de BMW Art Cars continuă să fie muzeul acestui brand din Munchen, unde mai multe exemplele sunt expuse permanent. Desigur, un turneu a fost lansat în 2015 pentru a marca patru decenii ale acestei colecții de artă cu adevărat unice în cel mai bun mod posibil.

Copii neoficiale

Pe lângă cele șaptesprezece mașini menționate mai sus care aparțin colecției Art Car, de-a lungul anilor au fost construite mai multe BMW-uri vopsite „neoficial”. Dintre acestea, probabil cea mai faimoasă este mașina M1 Pro din 1979 pictată de Frank Stella pentru prietenul său, pilotul competitiv Peter Gregg. Este, de asemenea, singurul Art Car neoficial pictat de unul dintre autorii reprezentați în colecția oficială. Mașina lui Gregg, după Muzeul Guggenheim, a ajuns în proprietatea unui dealer BMW din Long Island în 2011 și face parte din opera lui Stella numită Polar Coordinates, pe care artistul l-a proiectat în memoria unui alt prieten de curse, un pilot de Formula 1 ucis tragic. Ronnie Peterson.

BMW-Art-Cars

În 1987, artistul și activistul american Keith Haring a pictat un BMW Z1 roșu cu modelul său tipic aleatoriu pentru galeria Hans Meyer din Düsseldorf. Artistul și designerul grafic german Walter Maurer a proiectat aspectul mașinilor Art de la BMW după propriile idei, în timp ce un alt model din München, un exemplu al seriei 3 (F30) a „terminat” în mâinile lui Andy Reiben, în 2013, din care lucrarea numită 3 Series Fluidum. Această mașină este specifică prin faptul că este vopsită cu culori fluorescente.

O monografie valoroasă

Anul trecut, editura Hatje Cantz a publicat prima monografie completă a colecției BMW Art Cars. Pe 200 de pagini, această carte acoperă bogat istoria acestei colecții de mașini cu adevărat unice, de la începuturile ei în 1975. De asemenea, monografia conține portrete ale artiștilor precum și interviuri cu Jochen Neerpasch și Herve Poulain pentru a prezenta cât mai bine subiectele și abordarea. la proiecte individuale. Totuși, se subliniază pe pagina introductivă a editurii, legătura dintre artă și mașini este aproape la fel de lungă precum istoria „trăsurii fără cai”. Și anume, deja în 1898, a fost creată celebra litografie de Henri de Toulouse-Lautrec, L’Automobiliste.

Vezi și

peugeot-5008

Peugeot 5008 și 308 facelift

Continuând ascensiunea către categorii mai luxoase, Peugeot prezintă un nou SUV din segmentul D care își propune să devină principalul vehicul cu șapte locuri din categoria sa. De asemenea, brandul francez introduce pe piață o versiune reîmprospătată a modelului său cel mai de succes 308.

Trimite mesaj
Bună ziua! Cu ce informații vă putem ajuta?
Call Now Button